חדרה – אגרובנק , ברנדס

שם עברי: 

שם ערבי:

קרדיט:

– חדרה – אגרובנק – ברנדס

מעברות חדרה – אגרובנק וברנדס

חדרה – אגרובנק – ברנדייס – הוקמה בסמוך לכפר ברנדייס (היום שכונה בחדרה) אשר אדמותיו נרכשו בשנות ה-20 על ידי ניסן רוטמן ובמימונה של הנדבנית היהודיה מרי פלז .(Fels) עם העלייה הגדולה של שנות ה-50 הוקמה בסביבה "מעברת ברנדייס", על בסיס בריטי לשעבר. היא צורפה לחדרה בשנת  1952 ולבסוף פורקה בראשית שנות ה-60 וחלק מתושביה הפכו לתושבי השכונה. "כפר ברנדייס", על שם השופט היהודי הראשון בבית המשפט העליון של ארצות הברית, לואי דמביץ ברנדייס.

כללי:
מעברת אגרובנק הייתה אחת משלוש המעברות שהוקמו בחדרה בימי העלייה ההמונית‏. בשנת 1961 פורקה המעברה ואחרוני תושביה הועברו לחדרה.

פרטים:
בימי העלייה ההמונית, בראשית שנות החמישים, הוקמו ליד חדרה שלוש מעברות: אגרובנק, נווה-חיים וברנדייס. מבחינת הרשויות הוכרו שלוש המעברות כמעברה אחת (מעברת אגרובנק)‏, למרות שהיו מעברות נפרדות מבחינה טריטוריאלית, שהכילו בסך הכול כ-13,000 עולים ניצולי השואה, יוצאי תימן, צפון אפריקה, עיראק, כורדיסטן ופרס. שלוש המעברות הוקמו במקומם של מחנות הצבא הבריטי לשעבר, וזכו גם לקבל את שמם.

לקראת סוף 1949 הוסב מחנה העולים אגרובנק למעברה, בה שהו 1,400 נפש בכ-366 משפחות‏, דבר שהביא למחסור במקומות עבודה‏. בדצמבר 1950 היו במעברה כ-200 אוהלים ו-400 צריפונים‏. בדצמבר 1951 נפגעה המעברה מהגשמים, אוהלים רבים התמוטטו וגשם חדר לבדונים והתקיים מבצע פינוי משפחות לבתים בחדרה‏. במאי 1952 היו במעברת אגרובנק מעל 5,000 נפש.

רבים מתושבי אגרובנק עברו לגבעת אולגה שהוקמה מערבית למעברה‏, מעברו השני של כביש החוף ועד לאזור חוף הים של חדרה.

לקראת סוף שנת 1961 פעלה עיריית חדרה לפנות את 130 המשפחות האחרונות במעברות אגרובנק וברנדייס לשיכון בדירות של חברת עמידר‏.

חדרה על המפה: אתר לאומי יוקם על שרידי מעברת אגרובנק

לירן טטרו   07.01.18 / 13:19 

אתר לאומי יוקם בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת, לתיעוד ולימוד של תקופת המעברות, והנצחתן של כ-200 מעברות שהוקמו בראשית ימי המדינה

חדרה נבחרה כעיר שבה יוקם אתר לאומי לתיעוד תקופת המעברות מראשית ימי המדינה.

הבחירה בחדרה התקבלה לאחר סיורים ודיונים רבים שקיימה סגנית ראש העיר חדוה יחזקאלי, הממונה על תיק שימור אתרים, עם בכירי המועצה לשימור אתרים, ביניהם מנכ"ל המועצה עומרי שלמון, יו"ר הוועד המנהל של המועצה אורי אור, והממונה המחוזית על המועצה נעמה מזרחי

במפגשה האחרון של יחזקאלי עם יו"ר הוועד המנהל אורי אור, בישר אור כי עיריית חדרה נבחרה להוביל את הפרויקט של הקמת אתר לאומי לתיעוד והנצחה של כ-200 המעברות שהוקמו ברחבי הארץ.

לדברי יחזקאלי, התנאי שהציבה המועצה לשימור אתרים היה להביא את הקמת האתר לאישור הנהלת ומועצת העיר.

לאחר אישור ההנהלה הגישה יחזקאלי הצעה לסדר במועצת העיר, ובמסגרתה הסבירה כי, "בראשית שנות ה-50 הוקמו בחדרה שתי מעברות, אגרובנק וברנדס. שתי המעברות הוקמו במיקומם לשעבר של מחנות הצבא הבריטי. רבים מתושבי אגרובנק עברו להתגורר בגבעת אולגה שהוקמה מערבית למעברה, מעברו השני של כביש החוף ועד לאזור חוף הים של חדרה.

אתר אגרובנק ההיסטורי  (צילום מויקפדיה) חדווה יחזקאלי באזור אגרובנק (צילום דוברות עירית חדרה)

לקראת שנת 1961 פעלה עיריית חדרה לפנות את 130 המשפחות האחרונות שהתגוררו במעברת אגרובנק לשיכונים של חברת עמידר. לאחרונה מובילה הנהלת עיריית חדרה יחד עם המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, את ההקמה של דגם לאומי למעברה, אתר שייצג למעלה מ-200 מעברות שהוקמו ברחבי המדינה".

ההצעה לסדר אושרה ברוב קולות, וכך גם המיקום הנבחר להקמת האתר הלאומי, כ-10 דונם במתחם אנרג'י פארק, אשר בעבר היה מעברת אגרובנק. במתחם עדיין קיימים שרידים של מעברת אגרובנק, ביניהם שריד של בית כנסת, מקלחת ציבורי, והמשטח שעליו היו האוהלים.

יחזקאלי מציינת כי, העובדה שהעיר חדרה נבחרה מבין כל הערים שבהן היו מעברות בראשית ימי המדינה, מעידה על היחס אליה כעיר מובילה ומרכזית, הראויה לאתר שיהווה מוקד משיכה למבקרים רבים, תיירים, תלמידים ועוד.

יחזקאל: "אני עצמי עצמי נולדתי לא הרחק מהמעברה, וחשפתי את פעמי. הציבור, ושירובים שי מגיעה לישראל.

האתר יתעד את תקופת המעבדה, ומתוכנן להכיל את המעברה, כמו גם את כל המתחם. בנוסף, מיקום, זהו הנצחון, בעיקרון, יקב אקליפטוס.

הנקם המיזם, תכנונו וביצועו, יוקם צוות המשימה המשותף שלך.

עדויות

[maabara_testimony]

מאמרים

[maabara_posts]